Op uitnodiging van de Grote Kerk Naarden zouden wij één van de vier concerten verzorgen binnen de concertserie Pelgrimage op 28 november om 20.15 uur. Door de maatregelen ivm het Coronavirus zijn we op dit moment bezig om een andere invulling aan dit concert te geven.  Het concert met de eerder geplande programmering zal naar het volgend najaar worden verschoven.

Programma dat wordt verschoven naar najaar 2021:
Mozart – Ouverture Entfuhrung aus dem Serail
Saint-Saens – 5e Pianoconcert – solist Thomas Borsboom
Moessorgsky – Dans van de Perzische slavinnen
Rimsky Korsakov – 2e Symfonie Antar

Eeuwen geleden, al sinds 1000 v. Chr. trokken karavanen van gelovigen en handelaren langs een netwerk van routes die Centraal-Azië, het Midden-Oosten en de Middellandse Zee met elkaar verbonden. Niet alleen religie en cultuur maar ook muziek werd als exotische handelswaar uitgewisseld. Die vermenging bracht oosterse muziek naar het westen en heeft diverse componisten beïnvloed en aangezet tot het schrijven van composities met oriëntaalse thema’s en exotische melodieën.

Onze verhalenreis begint in Turkije waar Belmonte ten einde raad is als zijn verloofde Konstanze na een schipbreuk door zeerovers gevangen is genomen en in een harem wordt gestopt. Het lukt hem om in het kasteel te komen waar zijn geliefde zich bevindt. Maar eerst moet hij nog langs Osmin de haremopzichter zien te komen.
We vervolgen onze tocht naar Luxor, Egypte waar Saint-Saëns tijdens een van zijn wintervakanties verbleef. Het pianoconcert dat hij daar componeerde zit vol Egyptische sferen maar ook horen we een mengelmoes van impressies die Saint-Saens opdeed tijdens zijn wereldreizen naar o.a. Algerije, Sri Lanka, Brazilië, de Verenigde Staten van Amerika en Zuidoost-Azië.

Opus Klassiek over pianist Tobias Borsboom: “(…) we bevinden ons wel in een fantasierijke en zeer afwisselende wereld die de grote pianistische kwaliteiten van Borsboom tot in de finesse recht doet (…) hij doet ermee wat hij wil, hij tovert associaties en connecties uit een imaginaire hoge hoed. Is dat niet synoniem aan tovenarij?” 

De dans van de Perzische slavinnen van Moessorgski speelt zich eind 17e eeuw af, ten tijde van de machtstrijd in Moskou van tsaar Peter de Grote en zijn rivaal Ivan Chovanski, hoofd van de Musketiers. Chovansky roept de Perzische slavinnen op om voor hem te dansen als afleiding voor het grote gevaar dat op de loer ligt: de troepen van de tsaar staan op het punt de macht terug te pakken.

In het verhaal Antar horen we dat Rimsky-Korsakov de Arabische wereld met die van Rusland verbindt. Antar is een Arabische kluizenaar, die in zijn dromen verliefd wordt op de koningin die hem drie van de grootste vreugden van het leven geeft: wraak, macht en liefde. Rimsky-Korsakov verklankt deze drie genoegens op verschillende manieren waarin Arabische klanken vermengd worden met de ‘ziel’ van Rusland.

Na afloop is er gelegenheid voor een meet & greet met dirigent en solist.