rsa-russische-sprookjes-voorproef-017Familieconcert: SPROOKJES

In samenwerking met The Russian School of the Arts geeft het NaKo een concert speciaal voor kinderen. In januari 2015 hebben we met veel succes met hen samengewerkt in een Russisch programma. Reden genoeg om samen weer een concertvoorstelling te geven. Dit jaar met een bijzondere uitvoering van Peter en de Wolf van Prokofiev en de volledige balletmuziek van Ravel’s La mère l’Oye.

De concerten vinden plaats op zaterdag  16 december 20.15 uur in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum en zondag 17 december 15.00 uur in de Duif in Amsterdam.

Een bijzondere familievoorstelling waarin de twee muzieksprookjes Peter en de Wolf van Prokofiev èn de volledige balletversie van het sprookje La Mère de L’Oye van Ravel als één verhaal worden samengesmeed en verteld door een van de leerlingen van de Russian School of the Arts/School4Stars. De leerlingen zullen de voorstelling verder in theater en dans op een zeer bijzondere wijze en in prachtige kostuums in beeld brengen. De Russian School of the Arts verzorgt kunstopleidingen aan Nederlandse kinderen met behulp van Russische docenten en lesmethoden. Meer informatie over de opleidingen kunt u vinden op hun site.

Prokofiev – Peter en de Wolf
screen480x480Het beroemde muziekverhaal van Prokofiev gaat over een jongetje Peter, en zijn vriendjes: een vogel, een eend en een kat. Ze beleven avonturen en maken veel lol, maar dan verschijnt de wolf…

Peter woont met zijn opa aan de rand van een bos. Van zijn opa mag Peter niet buiten het hek spelen, omdat er gevaarlijke dieren in het bos zijn. Peter is helemaal niet bang en op een mooie dag speelt hij, ondanks opa’s waarschuwingen, met zijn dierenvriendjes buiten het tuinhek. Dan verschijnt een grote, hongerige wolf die achter ze aankomt. Slimme Peter vangt de wolf en zorgt ervoor dat de wolf niet wordt doodgeschoten door de jagers, maar naar de dierentuin gaat…

In dit muzikale sprookje wordt iedereen voorgesteld door een instrument.
Het vogeltje wordt bijvoorbeeld gespeeld door een fluit en de eend door een hobo. De kat is natuurlijk de klarinet. Welk instrument opa moest spelen, was een moeilijke beslissing. Uiteindelijk is het de fagot geworden. De wolf wordt zelfs gespeeld door drie instrumenten, de hoorns. De pauken zijn de jagers met hun geweerschoten. En alle strijkers samen spelen Peter, de hoofdpersoon van dit verhaal.

Sergej Prokofiev (1891-1953) werd in de Oekraïne geboren. Als twaalfjarig wonderkind componeerde hij reeds een opera. Hij werd opgeleid aan het beroemde conservatorium van Sint Petersburg. Voor Serge Prokofiev waren de jaren ’30 niet altijd eenvoudig. Het communistische regime begon zich steeds meer te bemoeien met wat Russische componisten wel en niet behoorden te schrijven, waardoor het Russische muziekleven zich steeds meer isoleerde van het Westen. Waarschijnlijk besloot Prokofiev onder invloed van deze teleurstellingen een aantal kleine werken te schrijven voor kinderen, zoals het muzikale sprookje “Peter en de Wolf”. Prokoviev schreef het in opdracht voor een jeugdtheater.

Ravel’s La mère l’Oye.
imagesIn 1697 verscheen Les Contes de Ma Mère l’Oye van de Franse jurist Charles Perrault. Deze verzameling sprookjes is bij ons bekend als ‘Sprookjes van Moeder de Gans’. In 1910 nam Ravel deze sprookjesverzameling als uitgangspunt voor een pianoduet dat hij componeerde voor de kinderen Jean en Mimie van zijn vrienden Ida en Cipa Godebski. In dit stuk laat Ravel duidelijk zien, zich volledig in de kinderziel te kunnen verplaatsen, terwijl hijzelf geen kinderen had.
De kinderen waren helaas te verlegen om deze Cinq pièces enfantines pour piano à quatre mains in het openbaar te spelen. Ravel besloot het stuk om te werken tot balletmuziek en instrumenteerde de vijf deeltjes.

 

Elk dimages-1eel van Ma Mère L’Oye is een op zichzelfstaand miniatuurtje dat tot leven geroepen wordt door Ravels fragiele stijl en briljante orkestratie. Het eerste deel ‘Pavan de la Belle au bois dormant’ is een langzame dans waarin de kristalheldere melodie in de fluit de schone slaapster in het bos begeleidt.
Petit Poucet vertelt het verhaal van Klein Duimpje die diep in het bos alleen wordt gelaten, maar door broodkruimels te strooien de weg hoopt terug te vinden. De vogels hebben echter de kruimeltjes opgepikt. Klein Duimpje is verdwaald….
Het deel Laideronette, Impératrice des pagodes gaat over een keizerin en haar ‘pagodes’: kleine insectachtige wezens, die exotische muziek maken op hun notendoppen. Alhoewel met ‘pagodes’ hier niet de Chinese tempels worden bedoeld, heeft het deel een zeer Oosters karakter.
Het vierde deel Les entretiens de la Belle et de la Bête is een matig snelle wals waarin de liefde ontluikt tussen het mooie meisje Belle en het monsterlijke Beest. De prachtige melodielijnen van Belle vormen een groot contrast met de woeste klanken van het Beest (contrafagot).
Het laatste deel Le jardin féerique is de muzikale vertelling van het ontwaken van Doornroosje in de betoverde tuin. Zij en haar prins krijgen de zegen van een toverfee.
Met deze prachtige miniatuur besluit Ravel zijn betoverende Suite Ma Mère l’Oye.

In 1911 orkestreerde Ravel het werk tot ‘Suite de Concert’. Een jaar later zette hij dit om in een ballet – ‘Suite de Ballet’ waarbij hij het uitbreidde met twee delen en met verbindende ‘interludes’ tussen alle onderdelen.