2017_voorjaar_e_flyer-1Kleintje Klassiek: een intiem concert door de basisbezetting van ons orkest: dat stond ons voor ogen toen we de programmering invulden. We wilden één muziekwerk waar we de tanden in konden zetten. En dat kunnen we! De 1e Symfonie van Ludwig von Beethoven klinkt eenvoudig als we het vergelijken met zijn laatste symfonie, maar dat is valse schijn. Wel is de invloed van Beethovens voormalige leraren, Haydn en Mozart goed te herkennen, de orkestratie van twee hobo’s, klarinetten, fluiten, hoorns en trompetten, pauken en strijkers doet nog sterk denken aan hun composities.

rossiniKleintje Klassiek
Zaterdag 4 februari 20.15 uur in Grote Kerk te Muiden

Rossini – Ouverture De Barbier van Sevilla
Beethoven – Symfonie nr. 1

 

Ouverture De Barbier van Sevilla – G. Rossini
Als klap op de vuurpijl eindigt dit concert met de Ouverture uit een van ’s meest opgevoerde opera’s in de theaters: De Barbier van Sevilla van Rossini. Een opera waarmee Gioacchino Rossini (1792-1868) op jonge leeftijd direct naam maakte.
Hij was in zijn tijd misschien wel beroemder dan tijdgenoot Beethoven. In ieder geval overtrof hij met zijn opera’s de publieke belangstelling boven die van Beethoven. Toen hij zevenendertig jaar was had hij al achtendertig opera’s op zijn naam staan. De Italiaan verdiende een fortuin met zijn klassieke hits. Het publiek genoot van zijn makkelijk meezingbare melodieën die hij voorschreef in zijn komische opera De barbier van Sevilla (1816).

1e Symfonie – L.v.Beethoven
“Eine Symphonie, worin sehr viel Kunst, Neuheit und Reichtum an Ideen war.” Zo werd de Eerste Symfonie van Beethoven ontvangen op 2 april 1800 in Wenen.
 De symfonie vormt een keerpunt tussen de klassieke symfonieën van Mozart en Haydn en de grote romantische werken van Brahms en Bruckner. In de manier waarop dynamiek en blaasinstrumenten ingezet worden, klinkt al duidelijk de latere Beethoven door.

Deel I – Adagio molto
Dit deel begint met een langzame introductie met veel lyriek, gevolgd door de twee thema’s in de zgn. sonatevorm.

Deel II – Andante cantabile con moto
Een verrassing! Niet zo gebruikelijk in die tijd was het om ook het tweede deel van een symfonie in de sonatevorm te schrijven.
Want ook dit deel is ook gebaseerd op twee thema’s in de sonatevorm en eindigt met een coda.

Deel III – Menuetto, Allegro molto e vivace
Een Menuet, gevolgd door een Scherzo dat bestaat uit een muzikale eenvoud, terugwijzend op thematische elementen uit de vorige delen.

Deel IV – Allegro molto e vivace
Hierin is veel invloed van Haydn te beluisteren en kenmerkend voor die periode: thematische elementen die in elk deel weer terugkomen, de complexe sonatevorm en een prachtige afsluiting.
De 1e Symfonie is opgedragen aan baron Gottfried van Swieten, intieme vriend van Haydn en Mozart.

Deel dit bericht!